Vi tog med några vänner till Krakow

Häromveckan flög vi ner till vårt nya kontor i Krakow tillsammans med två av våra kunder. Syftet var att tillsammans få chansen att sitta ner och öppet diskutera hur vi på bästa sätt kan driva vårt samarbete framåt och säkerställa att vi hela tiden utmanar varandra och förbättrar de tjänster vi formar.

Varför tillsammans med två kunder som inte tidigare kände varandra? Detta skapade förutsättningar att reflektera hur vi arbetar, där de delade med sig vad som fungerat bra för dem och självklart även vad som kan göras ännu bättre.

Tvärfunktionella bordssamtal varvades med heldagsworkshops. Vår ena kund agerar på B2C-marknaden i en bransch medan den andra arbetar 100 % B2B. Går det att förena de utmaningar och möjligheter de står inför? Absolut – likheterna är flera, t ex hög konkurrens och krav på digitalisering av tjänsterna. Dessutom är flera trender, som t ex AI och Machine Learning, lika relevanta för de båda, som för oss som utvecklar tjänsterna.

Vår analytiker Tom Gustafsson bjöd också våra deltagare på värdefulla insikter om hur man arbetar med analys för att underlätta beslut och hur man bygger en datadriven kultur. Och när vi ändå visade upp vår nya lokal i Krakow fick vår Managing Director, Dawid, chansen att prata om kulturella skillnader och likheter. Något som kan skapa problem men så länge man är medveten om skillnaderna, har man alla förutsättningar att nå ett framgångsrikt samarbete - trots kulturkrockarna. Sanningen är nog den också att likheterna är större än skillnaderna.

Tack och dziękuję till alla som bidrog till ett par givande och inspirerande dagar i fantastiska Krakow!